ប្រវត្តិសាស្ត្រខ្មែរនាសម័យអាណាចក្រភ្នំ

ប្រវត្តិសាស្ត្រខ្មែរនាសម័យអាណាចក្រភ្នំ


1

អាណាចក្រភ្នំ ជាទឹកដីដ៏ល្អមួយនៅតាមដងទន្លេមេគង្គភាគខាងក្រោម នៃដែនដីសណ្ដនៃទន្លេនេះ ត្រូវបានខ្មែរមួយក្រុមដែលមានជំនឿទៅ​លើ​សត្វនាគ ឬជឿថា​បុព្វបុរស​ខ្លួន​មាន​អម្បូរ​មក​ពី​ពូជនាគ រស់នៅតាំងពីយូរលង់មកហើយ។ បើតាមឯកសារចិនរបស់លោក កាំង ថៃ ដែល​បាន​មក​ទស្សនា​នគរ​ភ្នំ​ពាក់​កណ្ដាល​សតវត្ស​ទី៣ នៃគ្រិស្ដសករាជ បានបញ្ជាក់ថា ប្រហែលជាក្នុងឆ្នាំ៥០ នៃគ្រិស្ដសករាជ មាន​ជន​ជាតិ​ឥណ្ឌា ជាព្រាហ្មណ៍​ម្នាក់​ឈ្មោះ ហ៊ុន ទៀន បានធ្វើដំណើរពីប្រទេសឥណ្ឌា តាមកោះខាងត្បូងមកអាណាចក្រភ្នំ។ ហេតុ​ដែល​បណ្ដាល​ឱ្យ​ព្រាហ្មណ៍ ហ៊ុន ទៀន ធ្វើ​ដំណើរ​មក​កាន់​នគរ​ភ្នំនេះ ព្រោះយប់មួយព្រះបាទ ហ៊ុន ទៀន បានយល់សប្ដិឃើញថា ទេវតា​ដែល​បី​បាច់​ថែរក្សា​ព្រះអង្គ បាន​ជូន​អំណោយ​ធ្នូទិព្វ​មួយ​ដល់ព្រះអង្គ ហើយបញ្ជាឱ្យព្រះអង្គឡើងជិះសំពៅដ៏ធំមួយ។ លោក កាំង ថៃ បន្តថា លុះព្រឹក​ឡើង​ ព្រះអង្គ​ក៏ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅកាន់ទេវស្ថាន ដើម្បីធ្វើសក្ការបូជា ស្រាប់តែបានឃើញធ្នូទិព្វនោះដូចសុបិនមែន។ ដោយសុបិន​ឆុតដូច្នេះ ​ព្រះ​អង្គ​ក៏ធ្វើ​ដំណើរតាមសមុទ្រ ទៅកាន់អាណាចក្រភ្នំតាមការណែនាំរបស់ទេវតាក្នុងការយល់សប្ដិនោះ។
លុះមកដល់នគរភ្នំ ព្រះបាទ ហ៊ុន ទៀន បានជួបប្រយុទ្ធជាមួយរាជធានីនៃរដ្ឋនេះ ដែល លោក កាំង ថៃ បន្ថែមថាមានព្រះនាង លីវយី ​ជាដើម​ចម។ ព្រះនាង លីវយី បាននាំ​កម្លាំង​ទ័ព​មក​វាយ​លុកលើ​សំពៅ​ព្រះបាទ ហ៊ុន ទៀន មុន។ ដោយឫទ្ធានុភាពធ្នូទិព្វ​ ព្រះអង្គក៏​ទទួល​បាន​ជ័យ​ជម្នះលើព្រះនាង លីវយី ដែលជាម្ចាស់ស្រុកដោយព្រះអង្គបានបាញ់សំពៅរបស់ព្រះនាងឱ្យធ្លាយពី​ម្ខាងទៅម្ខាង។ ​ដោយ​ឃើញ​ព្រះបាទ ហ៊ុន ទៀន មាន​ឫទ្ធិខ្លាំង​ពូកែ​ដូច្នោះ ​ព្រះនាង លីវយី ក៏ព្រម​ចាញ់​ព្រះអង្គ​ ហើយព្រះអង្គក៏បានរៀប​អភិសេក​ព្រះនាង​ជា​អគ្គមហេសី​តាំងពីពេលនោះមក។
បើតាមប្រភពមួយទៀតដែលរៀបរាប់ពីព្រឹត្តិការណ៍នេះដែរ គឺសិលាចារិកចាមនៅមីសឺន គ្រិស្ដសករាជ៦៥៨ បានឱ្យយើងដឹងថា ព្រះបាទ ​ហ៊ុន ទៀន ដែល​ចិន ហៅ​នោះ​ឈ្មោះ ​កៅណ្ឌិន្យ ​ឯព្រះនាង លីវយី វិញ គឺព្រះនាងសោមា។ ឯខាងព្រះ​រាជពង្សាវតារ​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​វិញ បាន​ហៅព្រះ​នាម​ស្ដេច​នោះ​ថា ​ព្រះថោង និងនាងនាគ ​ដែលបានបន្សល់ទុកនូវ​កេរ្តិ៍ដំណែល​ទំនៀម​ទម្លាប់​ប្រពៃណីជា​ច្រើន​ក្នុងជីវភាព​សង្គម​ខ្មែរ ​រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃនេះ។
រួមសេចក្តីមក ព្រះបាទ ហ៊ុន ទៀន ឬ កៅណ្ឌិន្យ ឬក៏ព្រះថោង និងនាងលីវយី ឬព្រះនាង សោមាកូនព្រះច័ន្ទ ឬនាងនាគ​នេះ​ហើយ ​ដែល​ជាអ្នក​បាន​កសាង​ឡើង​នូវ​សន្តតិវង្ស ឬរាជ​វង្សខ្មែរជាដំបូងគេបង្អស់នោះ។ ម៉្យាងទៀត គឺពេលនោះហើយដែលព្រះថោង ឬកៅណ្ឌិន្យ ​ឬក៏ ហ៊ុន ទៀន ដែល​ជា​ជាតិ​ឥណ្ឌា ​បាន​នាំ​យក​នូវ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ប្រពៃណី​ផ្សេងៗ​ពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​មាន​សាសនា​ ភាសា ​អ្នកប្រាជ្ញ​អក្សរ​សាស្ត្រ ​និង​ច្បាប់​ទម្លាប់​នានា​ជាដើម។ ជាពិសេស គឺ​របៀបរៀប​ចំ ​ឬគំនិត​ដឹកនាំ​ប្រទេស​តាម​បែប​រាជាធិបតេយ្យ​មក​បន្ថែម ​ដើម្បី​បញ្ចូល​គ្នា​នឹង​អ្វីៗ​ដែល​សង្គម​ខ្មែរ​មាន​រួច​ទៅ​ហើយ​ដូច​ជា​ជំនឿលើ​ព្រលឹង​ដូនតា ​គោរពមេបា អារក្ខ​អ្នកតា ​និង​លទ្ធិ​មាតាធិបតេយ្យ ដែលជា​ហេតុធ្វើឱ្យ​សង្គម​ខ្មែរ​ក្នុង​សម័យ​នោះ​មាន​ការរីក​ចម្រើន​យ៉ាង​ឆាប់​រហ័ស​បំផុត។​
ចំពោះឈ្មោះនគរ​វិញ គឺ​ទំនង​ពេល​នោះ​មក​ហើយ​ដែល​មាន​ឈ្មោះ​ថា​នគរភ្នំ ព្រោះតាមឯកសារចិនបាននិយាយច្បាស់ថា​ អធិរាជ​អាណាចក្រ​ភ្នំ​មាន​ឋានន្តរ​នាមថា គូឡុង គឺក្រុងដែលសព្វថ្ងៃមានន័យថា ស្ដេចសោយរាជ្យ។ ម៉្យាងទៀត តាមការនិយមរបស់​ជនជាតិ​ចិន ​គេ​ច្រើន​ប្រើ​ឈ្មោះ ​ឬពាក្យ​តែ​មួយ​សម្រាប់​សម្គាល់​ប្រទេស​ផង​ ប្រជា​រាស្ត្រផង ​រាជធានី​ផង ឬក៏ឋានន្តរ​នាម​របស់​អ្នក​ដឹក​នាំផង។​ ដូច្នេះ​ពាក្យ​ហ្វូណន ​ចិន​ប្រហែល​ជា​ហៅ​តាម​ឋានន្តរ​នាម​ព្រះចៅ​អធិរាជ​ គឺ​កុរុងវ្នំ ហើយហ្វូណន គឺជាសំនៀងចិន នៃពាក្យវ្នំ ​ឬភ្នំ​របស់​ខ្មែរ​នេះ​ឯង។ ឯការ​ដែល​អធិរាជ​អាណាចក្រ​ភ្នំ​មាន​ឋានន្តរ​នាម​ក្រុង​វ្នំ​ដូច្នេះ គឺប្រហែលជាមកពីភ្នំជាទីកន្លែងដែលអធិរាជឡើងទៅជួបនិង​ព្រះឥសូរ។​ ឯកសារ​ចិន​បាន​រៀប​រាប់​ថា ព្រះអាទិទេព​យាង​ចុះពី​លើភ្នំម៉តាន់ជាញឹកញាប់ ព្រះអង្គបានយកទីនោះ ដើម្បីបញ្ចេញមហិទ្ធិឫទ្ធិ​របស់​ព្រះអង្គ។​ ចំណែក​ខាង​រាជធានី​នៃ​អាណាចក្រនគរភ្នំវិញ មានឈ្មោះថា វ្យាធបុរៈ ប្រហែលស្ថិតនៅម្តុំបាភ្នំ មានចម្ងាយ​ប្រមាណ​២០០​ គីឡូម៉ែត្រ​ពី​សមុទ្រ។​
អ្នកស្នងរាជ្យតពីព្រះបាទកៅណ្ឌិន្យ គឺជាកូនចៅរបស់ព្រះអង្គ ក្នុងនោះមានព្រះបាទ ហ៊ុន ផានហួង ដែលជាព្រះរាជាមួយអង្គ​ខ្លាំង​ពូកែ ​មាន​កល​ល្បិច​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​សង្គ្រាម​ពង្រឹង​អំណាច​កណ្ដាល ​ហើយ​វាយ​ពង្រីក​អាណាចក្រ​ឱ្យ​ធំទូលាយ។ ស្ដេចអង្គ​នេះសោយទិវង្គតក្នុង​ព្រះជន្ម៩០​ ព្រះ​វស្សា នៅដើម​សតវត្ស​ទី៣ នៃ​គ្រិស្ដ​សករាជ។ ព្រះរាជបុត្ររបស់ព្រះអង្គដែលអ្នកនិពន្ធចិនថាមានព្រះនាម ប៉ានប៉ាន (Phan-Phan) ត្រូវ​ជ្រើស​តាំង​ឱ្យឡើង​ស្នង​រាជ្យ​បន្តពីព្រះអង្គ។ ប៉ុន្តែព្រះរាជាអង្គថ្មីនេះ បានប្រគល់កិច្ចការរដ្ឋទាំងអស់ទៅឱ្យមេទ័ពម្នាក់ឈ្មោះ ស្រីមារៈ ​មើល​កិច្ច​ការ​ជំនួស។ ព្រះអង្គសោយរាជ្យ​បាន​តែ​បី​ឆ្នាំក៏​សុគត​ទៅ។ ពួកនា​ម៉ឺន​សព្វមុខ​មន្ត្រី ក៏ជ្រើសមេទ័ពស្រីមារៈ ឱ្យឡើងសោយរាជ្យ។

គួររម្លឹកថា ព្រះអង្គស្រីមារៈ គឺជាព្រះរាជាខ្មែរដំបូងបំផុតដែលទ្រង់យកព្រះនាម “វរ្ម័ន” ដែលមានន័យថាអ្នកការពារមកប្រើដំបូង​គេបង្អស់​ ហើយ​ព្រះនាម​វរ្ម័ន​នេះ បាន​ត្រូវ​ព្រះ​មហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ទ្រង់​ប្រើប្រាស់​ជា​រៀងរហូត លុះត្រា​ដល់​ពេល​ដែល​បដិវត្តន៍នយោបាយ ​និងសាសនា​របស់​នាយ​ត្រសក់​ផ្អែម​កើត​មាន​ឡើង។

2សិលាចារឹកប្រភព និងអត្ថន័យ “វរ្ម័ន”
ព្រះបាទ ស្រីមារៈ ជាស្ដេចសឹកដ៏ខ្លាំងពូកែ។ ព្រះអង្គបានធ្វើសង្គ្រាមតាមផ្លូវគោកផង តាមផ្លូវទឹកផង ហើយពង្រឹងអំណាច​របស់​ព្រះអង្គ​ លើ​ដែនដី​ភាគ​ខាង​ក្រោម ​”កម្ពុជាក្រោម​សព្វថ្ងៃ” លើភាគកណ្ដាលនៃទន្លេមេគង្គ ហើយរឹបដាក់ជាចំណុះនូវរដ្ឋតូចៗនៅ​ភាគខាង​ជើង ជ្រោយ​ម៉ាឡាយូ ដើម្បី​ត្រួត​ពិនិត្យ​លើ​ផ្លូវគោក និង​ទីសំចត​ទាំង​ឡាយ​ចន្លោះឈូងសមុទ្របឹងហ្គាល និងឈូងសមុទ្រសៀម។​ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​សោយ​ទិវង្គត​ក្នុង​ពេល​ដែល​ទ្រង់​បំពេញ​បេសកកម្ម​នៅ​ប្រទេសម៉ាឡេស៊ី។ ក្មួយ​របស់ព្រះអង្គព្រះនាមហ្វានឆាន ​ប្រហែល​ជា​មាន​ព្រះនាម​ក្នុង​រាជ្យ​ថា ធរណិន្ទ្រវរ្ម័ន បាន​ជ្រែក​រាជ្យ​ដោយ​បាន​ធ្វើគត់​រាជទាយាទ គឺព្រះរាជបុត្រច្បងរបស់ព្រះបាទ ស្រីមារៈ ​ហើយ​ឡើង​សោយ​រាជ្យ​បាន​រយៈ​ពេល២០ឆ្នាំ។
នៅក្នុងរាជ្យរបស់ព្រះអង្គ ព្រះអង្គបានរឹតចំណងការទូតជាមួយនឹងរាជវង្សឥណ្ឌាមុរុណ្ឌ។ នៅឆ្នាំ២៤៣ ​ព្រះអង្គបាន​បញ្ជូន​រាជ​ទូតទៅ​ប្រទេស​ចិន​ ដើម្បី​នាំ​ដង្វាយ​ជា​អ្នក​ភ្លេង​ និង​ផលិត​ផល​ផ្សេងៗ​ទៅ​ថ្វាយ​ស្ដេច​ក្រុង​ចិន​។ ​នៅ​ក្នុង​រាជ្យ​ព្រះអង្គ​ ហ្វានឆាន នេះ​ហើយ ​ដែល​គេ​បាន​សាង​សិលាចារិក​ខ្មែរ ដែល​ចាស់​ជាង​គេ​ជា​ភាសា​សំស្ក្រឹត ​ក្នុង​ដែន​សាមន្ត​រដ្ឋ​មួយ​របស់​អាណាចក្រ​នគរ​ភ្នំ។ សិលាចារិកនេះ ​ត្រូវ​បាន​គេ​រក​ឃើញ​នៅ​រមណីយ​ដ្ឋាន​វ៉ូកាញ់ ក្នុងតំបន់ញ៉ាត្រាង ប្រទេសវៀតណាមសព្វថ្ងៃនេះ។
ប្រហែលនៅក្នុងឆ្នាំ២៥០ ព្រះអង្គ ហ្វានឆាន ត្រូវធ្វើគត់ដោយព្រះរាជបុត្រពៅរបស់ព្រះបាទ ស្រីមារៈ ដោយយកលេសថា​សងសឹក។​ មេទ័ព​​ម្នាក់​​របស់​​ព្រះអង្គ​ ​ហ្វានឆាន មានឈ្មោះថា អាសុចៃ ដែលតាមឯកសារចិន ថាឈ្មោះហ្វាន់ស៊ីយុន បានធ្វើគត់​រាជ​ទាយាទ ​គឺ​ព្រះរាជ​បុត្រ​​ពៅ​​របស់​​ព្រះបាទ​ ​ស្រីមារៈ​ វិញ ហើយ​ប្រកាស​ខ្លួន​ឡើង​សោយរាជ្យ​​ជា​កុរុងវ្នំ។​​
សូមជម្រាបថា ព្រះបាទ ហ្វាន់ស៊ីយុន ជាព្រះរាជាដែលស្រឡាញ់សន្តិភាព ​ទ្រង់យក​ព្រះទ័យ​​ទុក​ដាក់​​នឹង​ព្រះរាជ​ភារកិច្ច​របស់​ព្រះអង្គ​យ៉ាង​ខ្លាំង។ ​ដើម្បី​រក្សាកិត្យានុភាព ព្រះអង្គ​បាន​ប្រើប្រាស់​ការ​ទូតច្រើន​ជាង​កម្លាំង​ទ័ព។​ ​ព្រះអង្គ​ទ្រង់​រក្សា​ចំណង​ទាក់​ទង​ជាប្រក្រតី​ជាមួយ​ព្រះរាជ​វាំង ​មុរុណ្ឌ នៃ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា។ ពីឆ្នាំ២៦៨ ដល់ឆ្នាំ២៨៧ ព្រះអង្គបានបញ្ជូនរាជ​ទូត​ទៅ​ប្រទេស​ចិន​។ ក្រៅពីនោះ ​ជាមួយ​នឹង​អាណាចក្រ​ចាម្ប៉ា ​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ភាគ​ខាង​កើត​នគរភ្នំ​ ព្រះ​អង្គបាន​រឹតចំណង​ទាក់​ទង​យ៉ាង​ជិត​ស្និទ្ធ​បំផុត ​រហូត​ដល់​គេ​អាច​ជឿបាន​ថា ​ប្រហែល​ជា​ព្រះអង្គ​បាន​ពង្រីក​អធិរាជ​ភាព​របស់​ព្រះអង្គ​លើប្រទេស​ចាម្ប៉ានោះថែមទៀតផង៕

Comments