ព្រះនាម និង​ប​ច្ឆា​មរណនាម ​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​សម័យអង្គរ​

​ព្រហ្មញ្ញសាសនា និង ព្រះពុទ្ធសាសនា​ដែលមាន​ដើមកំណើត នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​បាន​ផ្សព្វផ្សាយ​ចូលមកដល់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ដំបូង​គេ ពេលកម្ពុជាមាន​ឈ្មោះថា ក្រុង​ភ្នំ ឬ​នគរ​ភ្នំ ​នា​ដើមសតវត្សរ៍​ទី​១​នៃ​គ្រិស្តសករាជ​។ សាសនា​ធំ​ទាំងពីរ​ខាងលើនេះ បាន​ជះឥទ្ធិពល​យ៉ាងខ្លាំង​ក្លា​បំផុតមកលើ​សង្គម និង​ផ្នត់គំនិត​ខ្មែរ​ក្នុងឋានៈ​ជា សាសនា​របស់​រដ្ឋ​។ ដូច្នេះហើយ ទើប​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ (​មុន​អង្គរ​) និង​អង្គរ​ដែល​គ្រប់គ្រង​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​យើង​ចាប់​តាំងពីដើម​សន្តតិវង្ស​មក បាន​ប្រើ​ព្រះនាម និង​ប​ច្ឆា​មរណនាម​ខុសពី​គ្នា​ ហើយស្ថានភាព​នៅ​ស្ថិតស្ថេរ​រហូតដល់​សព្វ ថ្ងៃនេះ​។ 
​    ​វា​មិនមែនជា​រឿង​អាថ៌កំបាំង​អ្វី​ទេ ដែល​គេ​បានដឹងថា ចាប់​តាំងពីដើម សម័យ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នៃ​កម្ពុជា ​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​បាន​ប្រើ​ព្រះនាម​ចំនួន​បីយ៉ាង​តិច មុនពេល​ឡើង​សោយរាជ​សម្បត្តិ ពេល​សោយរាជ្យ និង​ក្រោយពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ​។​
​    ​ដោយ​យក​សិលាចារឹក​ជា​គោល​សំអាង ពេលដែល​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរនៅ​សោយរាជ​សម្បត្តិ​នៅឡើយ គេ​ច្រើន​មិន​ដាក់​ព្រះនាម​ស្តេច​ប៉ុន្មាន​ទេ ក៏ប៉ុន្តែ​ក្រោយពី​ទ្រង់​ចូល​ទីវ​ង្គ​តទៅគេ​ច្រើន​ដាក់​មរណនាម​ទៅវិញ​។​
ព្រះបាទ​សូ​រិ​យ​វរ្ម័នទី ២ ដែលមាន​ប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះ​បរម​វិស្ណុ​លោក ។ចម្លាក់នៅប្រាសាទអង្គរវត្ត
​    ​ដូច​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ ដែរព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​នា​សម័យអង្គរ​ពី​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​៩​រហូត​ដល់ទី​១៤ នៃ​គ្រិស្តសករាជ​បាន​បន្សល់​ទុកជា​កេរ នូវ​ផ្ទាំង​សិលាចារឹក​ជាច្រើន​ដែលជា​មូលដ្ឋានគ្រឹះ​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាតិ​យើង ។ តាម​សិលាចារឹក​ខ្មែរ​ទាំងនោះ ដែល​សរសេរ​ជា​ភាសាសំស្ក្រឹត បាលី និង​ភាសា​ខ្មែរ ​គួបផ្សំ​នឹង​កំណត់ហេតុ​របស់​ចិន ឬ​អ្នកដំណើរ​អារ៉ាប់ និង អី​រ៉ុ​ប គេ​អាច​ដឹង​អំពី​ភូមិសាស្ត្រ​បុរាណ ស្ថានភាព​នយោបាយ និង​កម្រិតវប្បធម៌ របស់​ដូនតា​យើង​ពី​សម័យកាល​មួយ​ទៅ​សម័យកាល​មួយទៀត​។​
         ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​បញ្ហា​ព្រះនាម និង​ប​ច្ឆា​មរណនាម​នៃ​ព្រះមហាក្សត្រ នា​សម័យអង្គរ ដែលមាន​រយៈពេល​ដ៏​យូរ​ប្រមាណ​៦០០​ឆ្នាំ បើ​យោងតាម​ការស្រាវជ្រាវរ​បស់​លោក​វង់ សុធា​រ៉ា យើង​អាច​ដឹងថា នា​សម័យបុរាណ​នោះ​ស្តេច​ខ្មែរ​រមែង​តែងមាន​ព្រះនាម និង​ប​ច្ឆា​មរណនាម​ខុសៗ​ពីគ្នា ហើយ​ទង្វើ​នេះ​រមែងតែង​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​និន្នាការ​លម្អៀង​ទៅខាង​ជំនឿ​សាសនា​។ ដោយសារ ខ្វះ​ព័ត៌មាន​ពី​សិលាចារឹក យើងគ្រាន់តែ​ដឹង​នូវ​កាលបរិច្ឆេទ​ជា​គោលៗ​តែប៉ុណ្ណោះ ដោយ​ផ្ទៀងផ្ទាត់​នឹង​លទ្ធផល​នៃ​ការស្រាវជ្រាវ​ថ្មីថ្មោង​។ ប៉ុន្តែ​សង្ឃឹមថា ការស្រាវជ្រាវ ទៅ​ថ្ងៃ​អនាគត​អាច​នឹង​បំពេញ ឬ​កែតម្រូវ​រាល់​កង្វះខាតដែលមានជាក់ជា​មិន​ខាន​។ ទោះជាយ៉ាងណា ព័ត៌មាន​នេះ​ជា​ពន្លឺ​មួយ​ដែល​អាច​ផ្តល់ឱ្យ​យើង​នូវ​ទិន្នន័យ​ទាក់ទិន ទៅនឹង​ភូមិសាស្ត្រ​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ និង ប្ញ​ស​កែវ​នៃ​វប្បធម៌​អារ្យធម៌​ខ្មែរ ព្រមទាំង​លក្ខណៈ​ជំនឿ​សាសនា​មួយចំនួន​នា​សម័យកាល​មួយ​ដែល​មាតុភូមិ​កម្ពុជា មាន​កិត្តិ​ស័ព្ទ​ដ៏​ល្បីល្បាញ​ជាងគេ​ក្នុង​ឧបទ្វីប​ឥណ្ឌូចិន​។​
​    ​មួយ​-​ព្រះមហាក្សត្រ ទី​១ គឺ ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​២ (​វរ្ម័ន​) (៨០២-៨៥០ គ្រិស្តសករាជ ឬ​ហៅ​ថាគ​.​ស​)​។ ពេលដែល​ព្រះអង្គ​កំពុង​សោយរាជ្យ ព្រះអង្គ​មាន​ព្រះនាម​ថា ធូលី​ព្រះបាទ ធូលី​ជើង ព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​ជ័យ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ រីឯ​ប​ច្ឆា​មរណនាម​វិញ​គឺ ព្រះបាទ​បរមេស្វរៈ តំណាងឱ្យ​ព្រះ​ឥសូរ ឬ​ឥ​ស្វរៈ គឺ​ស្តេច​អង្គ​នេះហើយ​ដែល​បាន លើក​សករាជ​សម័យអង្គរ​ ដោយ​ព្រះអង្គបាន​បង្កើត​នូវ​លទ្ធិទេវរាជ ​ដើម្បី​លើកឋានៈ​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ស្មើនឹង​ឋានៈ​របស់​ព្រះអាទិទេព​។​
​    ​ពីរ​-​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​៣ (៨៥០-៨៧៧​គ្រិស្តសករាជ​) មុនពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ ព្រះអង្គ មាន​ព្រះនាម​ថា ជ័យ​វិធ​ន ហើយ​នៅពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ​មាន​ព្រះនាម​ថា ធូលីព្រះបាទ ​ធូលីជើងព្រះ​កម្រ​តេង​ស្រី​ជ័យ វ​ម៌​ទេវៈ​។ រីឯ​នាម​ព្រះបាទ​វិស្ណុ​លោក គឺជា​ប​ច្ឆា​មរណនាម​របស់​ព្រះអង្គ ឈ្មោះ​នេះ​បង្ហាញថា ស្តេច​នេះ​គោរព​ព្រះ​វិស្ណុ​។ ព្រះបរមរាជវាំង​រប​ស់​ទ្រង់ គឺ​ស្ថិតនៅត្រង់​កន្លែង​ប្រាសាទព្រៃមន្ទីរ សព្វថ្ងៃ​នៅ​ខេត្តសៀមរាប​។​
​    ​បី​-​ព្រះបាទ​ឥន្ទ្រ​វ​ម៌​ទី​១ (៨៧៧-៨៨៩​គ្រិស្តសករាជ​) មានប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះបាទ​ឦសាន​ស្វរ​លោក​។ ព្រះនាម​នៅពេល​ព្រះអង្គ​សោយរាជ​សម្បត្តិ គឺ​ធូលី​ព្រះបាទ ធូលី ជើងព្រះ​កម្រ​តេង អញ​ស្រិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ព្រះប​ច្ឆា​មរណនាម​ចង្អុល​បង្ហាញថា ស្តេច​អង្គ​នេះ​គោរពបូជា​ព្រះ​ឥសូ​រៈ ឬ​ព្រះ​ឥ​ស្វរៈ ប្រកបដោយ​ព្រះ​នេត្រ​ភ្លឺ​ថ្លា​ដូច​ផ្កាឈូក និង​ត្រចះត្រចង់​ដូច​ព្រះឥន្ទ្រ​។​
​    ​បួន​-​ព្រះបាទ​យ​សោ​វ​ម៌​ទី​១ (៨៨៩-៩១០​គ្រិស្តសករាជ​) មានប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះបាទ​បរម​សិវ​លោក​។ ព្រះនាម​នៅពេលដែល​សោយរាជ​សម្បត្តិ គឺ​ធូលី​ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​យ​សោ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ដូចខាងលើ​គេ​ដឹងថា ព្រះបរមនាម​របស់​ព្រះអង្គ គឺ​ព្រះបាទ​បរម​សិវ​លោក ដែល​បញ្ជាក់ អំពី​និន្នាការ​ជំនឿ​សាសនា​របស់​ព្រះអង្គ​លើ​ព្រះ​សិវៈ​។​
​    ​ប្រាំ​-​ព្រះបាទ​ហ​ស៌​វ​ម៌​ទី​១ (៩១០-៩២២​គ្រិស្តសករាជ​) ដែលមាន ព្រះនាម​នៅពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ​ថា ធូលី​ព្រះបាទ ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​ហ​ស៌​វ​ម៌​ទេវៈ​។ រីឯ​ប​ច្ឆា​មរណនាម របស់​ទ្រង់​គឺ​ព្រះបាទ​រុ​ទ្រ​លោក ។​ព្រះ​ប​ច្ឆា​មរណនាម​នេះ​បង្ហាញ​ឱ្យដឹងថា ព្រះអង្គបូជា​ព្រះ​រុ​ទ្រ ​ដែលជា​ឈ្មោះ​មួយ​របស់​ព្រះ​សិវៈ ។​
​    ​ប្រាំមួយ​-​ឦសាន​វ​ម៌​ទី​២ (៩២៥-៩២៨​គ្រិស្តសករាជ​) មានប​ច្ឆា​មរណនាម​របស់​ទ្រង់ គឺ​ព្រះបាទ​បរម​រុ​ទ្រ​លោក ដែល​បញ្ជាក់​ឱ្យឃើញថា ព្រះអង្គ​កាន់​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​និកាយ​ឥសូរ ឬ ព្រះ​រុ​ទ្រ​។​
​    ​ប្រាំពីរ​-​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​បួន (៩២១-៩៤១​គ្រិស្តសករាជ​) មានប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះបាទ​បរម​សិវបទ​។ ព្រះមហាក្សត្រ​នេះ មាន​ព្រះនាម​ថា ធូលី​ព្រះបាទ ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ តេង​អញ​ជ័យ​វ​ម៌​ទេវៈ នៅពេល​ព្រះអង្គ​សោយរាជ​សម្បត្តិ​លើ​រាជបល្ល័ង្ក​។ មុន​សោយរាជ​សម្បត្តិ ព្រះរាជា​អង្គ​នេះ គឺជា​ព្រះអង្គម្ចាស់ ឬ​ឧបយុវរាជ នៅ កោះ​កេរ​នៅឡើយ​។ ក្នុងឱកាស​ដ៏​មហា​នក្ខត្ត​ប្ញ​ក្ស នៃ​ការតាំង​ទីក្រុង​ថ្មី ក្នុង​ព្រះ នាម​ជា​ស្តេចត្រាញ់​នៅឡើយ ព្រះអង្គ​បាន​សាងសង់​ប្រាសាទធំ​កោះ​កេរ ដោយយក​នរសិង្ហ​ជា​និមិត្តរូប​នៃ​ឥទ្ធិពល​ក្នុង​ការបើក​រាជ្យ​របស់​ទ្រង់​។ នរសិង្ហ​ទាំងនោះ នៅលើ​កំពូល​ប្រាសាទ​ថ្ម មាន​ប្រាំពីរ​ថ្នាក់​កម្ពស់​ជិត​៤០​ម៉ែត្រ រាង​ជា​សាជី​ជ្រុង ស្ថិតក្នុង​ឥរិយាបថ​ឈរ សម្តែង​ប្ញ​ទ្ធិ​អំណាច​របស់ខ្លួន ដៃ​លើក​ទ្រ​ព្រះ​សិវលិង្គ​ត្រី​ភូ​វ​នេ​ស្វរៈ ។​
​    ​ប្រាំបី​-​ព្រះបាទ​ស្រី​សិង្ហ​វ​ម៌ គេ​នៅតែ​មិនទាន់​ដឹង​ច្បាស់​ថា តើ​ព្រះបាទ​ជយ​វ​ម៌​ទី​បួន ត្រូវជា​ព្រះបាទ​ស្រី​ជ័យ​សិង្ហ​វ​ម៌ ឬទេ​? ក៏ប៉ុន្តែ​គេ​ត្រូវ​បញ្ចូល​ព្រះនាម ព្រះមហាក្សត្រ​នេះ ក្នុង​បញ្ជី​ឈ្មោះ​នៃ​ព្រះរាជា​ខ្មែរ​បុរាណ ដែល​បាន​សោយរាជ្យ​សម្បត្តិ​នៅក្នុង​ចក្រភព​កម្ពុជទេស ។​
​    ​តាម​សិលាចារឹក​ថ្មី​មួយ កា​អា លេខ​១៧៨(​Ka​១៧៨) នៅ​តំបន់​ស្រែ អម្ពិល​ដែល​បាន​រកឃើញ​ដោយ​លោក​សាស្ត្រាចារ្យ យាង វីរ​បុត្រ នៅ​ឆ្នាំ​២០០៥ គេ​ឃើញ​មាន​ព្រះនាម​ព្រះមហាក្សត្រ​ស្រី​ជ័យ​សិង្ហ​វ​ម៌ ដែល​ព្រះ អង្គ​មិនទាន់​ក្លាយជា​ព្រះមហាក្សត្រ ក្នុងនាម​ព្រះ​អង្គជា​មហាមន្ត្រី​មួយរូប ឯ​ឋា​នន្ត​រនាម​របស់​ទ្រង់​គឺ​ក​ម្តែ​ង​អញ​។​
​    ​ព្រះនាម​ព្រះមហាក្សត្រ​អង្គ​នេះ ក៏ត្រូវ​បាន​គេ​រកឃើញ​ដែរ នៅលើ សិលាចារឹក​ចំនួន​ពីរ​ទៀត សរសេរ​ជា​ភាសាសំស្ក្រឹត និង​ភាសា​ខ្មែរ​បុរាណ នៅក្នុង​ប្រទេស​សៀម​សព្វថ្ងៃ គឺ​កា​លេខ ៤០៤ និង​កា​អា​លេខ ១៧៧ (​K ៤០៤ និង Ka គា ១៧៧ )​។​
​    ​សូមបញ្ជាក់​ផងដែរ​ថា ផ្ទាំង​សិលាចារឹក កា​លេខ ១៧៨ ត្រូវបាន ចារ​ឡើង​នៅ​ឆ្នាំ​៨៧៥​សករាជ ត្រូវ​នឹង ឆ្នាំ​៩៥៣ នៃ​គ្រិស្តសករាជ​។ ស្ថិតនៅ រវាង​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី បួន និង​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រ​វ​ម៌​។ នេះ​ជា​វិភាគទាន​ព័ត៌មាន​មួយ​ថ្មី ក្នុងការ​កែតម្រូវ ផ្នែក​ដែលមាន​ការ ខ្វះខាត​ពីមុន​កន្លងមក​ក្នុងការ​សន្និដ្ឋាន​។​
​    ​តាម​ខ្លឹមសារ​នៃ​ចំណែក​សិលាចារឹក កា​លេខ ១៧៧ ព្រះអង្គ​បាន​ចែក អំណោយ​ដល់​ប្រជារាស្ត្រ​នៅ​ទីក្រុង​សុ​រៈ​បុរី ហើយ​បាន​ត្រាស់​បញ្ជា​ឱ្យ​ពល ទាហាន​ជីក​ស្រះ​ទឹក​មួយ​យ៉ាង​ធំ​នៅក្បែរ​អាសនៈ មួយ​ដែល​គេ​គោរព​សក្ការៈ​ព្រះ​សិវលិង្គ ដើម្បី​សុភមង្គល និង​សេចក្តីសុខ​ស្ងប់ស្ងាត់​របស់​ប្រជារាស្ត្រ មិន​ថា​អ្នកមាន ឬ​អ្នកក្រ​នោះ ឡើយ​។​
​    ​ប្រាំបួន​-​ព្រះបាទ ហ​ស៌​វ​ម៌​ទី​ពីរ (៩៤១-៩៤៤ គ​.​ស​) ដែលមាន​ប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះ​ព្រហ្មលោក និង​ធូលី​ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​ហ​ស៌​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ប​ច្ឆា​មរណនាម​នេះ​ស​ឱ្យឃើញថា ព្រះអង្គ​គោរព​សក្ការ បូជា​ព្រះព្រហ្ម​។​
​    ​ដប់​-​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រ​វ​ម៌ (៩៤៤-៩៦៨ គ្រិស្តសករាជ​) ដែលមាន​ព្រះនាម​ថា ព្រះបាទ​គរ​ភ៌េ​ស្វរៈ មុនពេល​ឡើង​សោយរាជ​សម្បត្តិ ស្តេច​អង្គ​នេះ ដូច​ស្តេច​មុនៗ​ដែរ មានប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះបាទ​សិវ​លោក ដែល​ប្រាប់​ឱ្យដឹងថា ព្រះអង្គ​គោរពបូជា​ព្រះ សិវៈ​។ នៅពេលដែល​ព្រះអង្គ​សោយរាជ​សម្បត្តិ ព្រះអង្គ​មាន​ព្រះនាម​ថា ធូលី​ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​រាជេន្ទ្រ​វ​ម៌​ទេវៈ​។​
​    ​ដប់​មួយ​-​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​ប្រាំ (៩៦៨-១០០១​គ្រិស្តសករាជ​) នៅ  ពេល​សោយរាជ្យ​មាន​ព្រះនាម​ថា ធូលី ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ​ស្រី ជ័យ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ប​ច្ឆា​មរណនាម​របស់ ទ្រង់​គឺ​ព្រះបាទ​បរម​វិ​រលោក នេះ​បញ្ជាក់​ឱ្យដឹងថា ព្រះបាទ​ជយ​វ​ម៌​ទី​ប្រាំ ទ្រង់​កាន់​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​។​
​    ​ដប់​ពីរ​-​ព្រះបាទ​ឧទ​យា​ទិ​ត្យ​វ​ម៌​ទីមួយ ឬ​ព្រះបាទ​ឧទ​យា​ទិ​ត្យ​វ​ម៌​ទេវៈ (១០០១-១០០២ គ្រិស្តសករាជ​) មាន​ព្រះនាម​ថា ធូលី​ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​ឧទ​យា​ទិ​ត្យ​វ​ម៌​ទេវៈ នៅពេល​ព្រះអង្គ​សោយរាជ​សម្បត្តិ​។​
​    ​ដប់​បី​-​ព្រះបាទ​ជ័យ​វិ​រ​វ​ម៌ (១០០២-១០១០ គ្រិស្តសករាជ​) ព្រះនាម នៅពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ​របស់​ទ្រង់ គឺ​ធូលី​ព្រះបាទ ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​ជ័យ​វ​ម៌​ទេវៈ ឬ​វិ​រ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ព្រះនាម​ស្តេច​នេះ គ្មាន​ក្នុង​បញ្ជី​ស្តេច​ខ្មែរ​របស់លោក ហ្ស​ក សឺ​ដេ​ស ទេ​។​
​    ​ដប់​បួន​-​ព្រះបាទ​សុ​រ្យ​វ​ម៌​ទីមួយ (១០០២-១០៥០ គ្រិស្តសករាជ​) មាន ព្រះនាម​ពេល​ឡើង​សោយរាជ​សម្បត្តិ​ថា ធូលី​ព្រះបាទ ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​សុ​រ្យ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ប​ច្ឆា​មរណនាម​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​អង្គ​នេះ គឺ​ព្រះបាទ​បរម​និ​វាណ​បទ ឬ​ព្រះបាទ​បរម និព្វាន​បទ​។ ព្រះមហាក្សត្រ​អង្គ​នេះ គោរព​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ដោយ ហេតុថា ពាក្យ​និព្វាន​នៅទីនេះ​ពុំមែន​មានន័យ​តែ​ចំពោះ​លទ្ធិពុទ្ធ​សាសនា​ទេ ក៏ប៉ុន្តែ​ក្នុង​លទ្ធិព្រាហ្មណ៍​ក៏មានដែរ ដែលមាន​អត្ថន័យ​ដូចគ្នា​។ ព្រះអង្គ​កាន់​និកាយ​ព្រះ​សិវៈ នៅក្នុង​រជ្ជកាល​របស់​ទ្រង់ បាន​សាង​ប្រាសាទបន្ទាយទ័ព​នៅ​ស្រុក ថ្មពួក​ខេត្តបន្ទាយមានជ័យ នេះ​បើតាម​សិលាចារឹក កា​អា​លេខ ៦៧ នៅ​ឆ្នាំ ១០៤៧ គ្រិស្តសករាជ​។​
​    ​ដប់​ប្រាំ​-​ព្រះបាទ​ហ​ស៌​វ​ម៌​ទី​បី ឬ ព្រះបាទ​សទា​សិវ​បទ (១០៦៦-១០៨០ គ្រិស្តសករាជ​) នៅពេល​គ្រងរាជ្យ ព្រះអង្គ​មាន​ព្រះនាម​ថា ធូលី​ព្រះបាទ​ធូលី ជើងព្រះ​កម្រ​តេ​អញ ស្រី​ហ​ស៌​វ​ម៌​ទេវៈ​។​
​    ​ដប់​ប្រាំមួយ​-​ព្រះបាទ​ន​ប្ញ​ប​តិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌ ឬ ព្រះ​ស្រី​ន​ប្ញ​ប​តិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌ (១០៨០-១១១៣ គ្រិស្តសករាជ​) ស្តេច​អង្គ​នេះ​ពេល​ឡើង​សោយរាជ​សម្បត្តិ បាន​យក​ព្រះនាម​ថា ព្រះបាទ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​ន​ប្ញ​ប​តិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌​។ តាម លោក វង់ សុធា​រ៉ា បាន​អះអាងថា ស្តេច​អង្គ​នេះ​ពុំ​បានទទួល​រាជាភិសេក​សោយរាជ​សម្បត្តិ​ជា​ផ្លូវការ​ទេ ដោយសារ​ព្រះ​អង្គជា​អតីត​រាជបុរោហិត​រប​ស់ ព្រះបាទ​ហ​ស៌​វ​ម៌​ទី​បី និង បានក្លាយ​ទៅជា​បុរោហិត​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​ប្រាំមួយ​។​
​    ​ដប់​ប្រាំពីរ​-​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​ប្រាំមួយ (១០៨០-១១០៧ គ្រិស្តសករាជ​) ដែល មាន​ព្រះនាម​នៅពេល​សោយរាជ្យ​ថា ធូលី​ព្រះបាទ ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​ជ័យ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ប​ច្ឆា​មរណនាម​របស់​ទ្រង់ គឺ​ព្រះបាទ​បរម​កៃ​វ​ល្យ​បទ ដែល​បង្ហាញថា ស្តេច​អង្គ​នេះ​កាន់សាសនា​ព្រាហ្មណ៍​។​
​    ​សូមបញ្ជាក់​ផងដែរ​ថា បើ​គេ​សំអាង​ទៅលើ​សិលាចារឹក​នៃ​ប្រាសាទភ្នំ​វ៉ាន់​ឬទេវាស្រ​ម​សម​យុគ​នៅ​ជិត​ទីក្រុង​ពិ​មា​យ ខេត្ត​នគររាជ​សីមា យើង​ឃើញថា ព្រះអង្គ​ពិតជា​បាន​សោយរាជ​សម្បត្តិ​មុន​ឆ្នាំ​១០៨២ នៃ​គ្រិស្តសករាជ​។​
​    ​ដប់​ប្រាំបី​-​ព្រះបាទ​ធរ​ណិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌​ទីមួយ (១១០៧-១១១៣​គ្រិស្តសករាជ​) បាន យក​ព្រះនាម នៅពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ​ថា ធូលី​ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ កម្រ​តេង​អញ​ស្រី​ធរ​ណិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ប​ច្ឆា​មរណនាម​របស់​ទ្រង់ គឺ​ព្រះបាទ បរម​និ​ស្កល​បទ​។​
​    ​ដប់​ប្រាំបួន​-​ព្រះបាទ​សុ​រ្យ​វ​ម៌​ទី​ពីរ (១១១៣-១១៥០​គ្រិស្តសករាជ​) បាន យក​ព្រះនាម​ថា ធូលី​ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ​ស្រី​សុ​រ្យ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ប​ច្ឆា​មរណនាម​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​អង្គ​នេះ គឺ​បរម​វិស្ណុ​លោក ដែលជា​ព្រះ នាម​មហាក្សត្រ​ស្ថាបនិក​ប្រាសាទអង្គរវត្ត (​អង្គរតូច​) និង​ប្រាសាទភ្នំព្រះវិហារ​ជាដើម​។ នេះ​បង្ហាញ​ឱ្យដឹងថា ព្រះអង្គ​គោរព​និកាយ​ព្រះ​វិស្ណុ​។​
​    ​ម្ភៃ​-​ព្រះបាទ​ធរ​ណិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌​ទី​ពីរ (១១៥០-១១៦៥​គ្រិស្តសករាជ​) មាន ប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះបាទ​មហា​បរម​និ​វ៌្វា​នប​ទ​។ គេ​ពុំទាន់​រកឃើញ​ព្រះនាម របស់​ទ្រង់​ជា​ភាសា​ខ្មែរ​នៅឡើយ​ទេ ថ្វីត្បិតតែ​មាន​សិលាចារឹក​បាន​ពិពណ៌នា អំពី​ប្រវត្តិ​របស់​ទ្រង់​ក៏ដោយ​។​
​    ​ម្ភៃ​ពីរ​-​ព្រះបាទ​ស្រី​យ​សោ​វ​ម៌​ទី​ពីរ ឬ ព្រះបាទ​ស្រី​យ​សោ​វ​ម៌​ទេវៈ (១១?-១១៦៥ គ្រិស្តសករាជ​)​។​
​    ​ម្ភៃ​ពីរ​-​ព្រះបាទ​ត្រី​ភូ​វនា​ទិ​ត្យ​វ​ម៌ (១១៦៥-១១៧៧​គ្រិស្តសករាជ​) ព្រះបាទ​ត្រី​ភូ​វនា​ទិ​ត្យ​វ​ម៌​ទេវៈ មាន​ព្រះនាម​នៅពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ​ថា ធូលី ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ​ស្រី​ត្រី​ភូ​វនា​ទិ​ត្យ​វ​ម៌​ទេវៈ​។​
​    ​ម្ភៃ​បី​-​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​ប្រាំពីរ (១១៨១-១២១៨​គ្រិស្តសករាជ​) ព្រះអង្គ​មានប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះបាទ​មហា​បរម​សោគ​ត​។ ព្រះមហា​វ​រក្សត្រ អង្គ​នេះ​ដែល​កាន់​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា មហាយាន​បាន​រំដោះប្រទេស​កម្ពុជា​ពី នឹម​ឈ្លានពាន​ចម្ប៉ា ហើយ​បាន​សាងសង់​សមិទ្ធផល​ជាច្រើន​នៅក្នុង​ចក្រភព​អង្គរ​។​
​    ​ម្ភៃ​បួន​-​ព្រះបាទ​ឥន្ទ្រ​វ​ម៌​ទី​ពីរ (១២២០-១២៤៣​គ្រិស្តសករាជ​) ឬ  ព្រះបាទ​ស្រី​ន្ទ្រ​វ​ម៌​ទេវៈ ព្រះ​អង្គជា​ព្រះរាជបុត្រ​មួយ​ព្រះអង្គ ក្នុងចំណោម ព្រះរាជបុត្រ​ជាច្រើន​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​ប្រាំពីរ ព្រះអង្គ​បានធ្វើ​ជា​ទេសាភិបាល លើ​ប្រទេស​ចម្ប៉ា (​ចាម​)​។​
​    ​ម្ភៃ​ប្រាំ​-​ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​ប្រាំបី (១២៤៣-១២៩៥​គ្រិស្តសករាជ​) មាន ព្រះនាម​នៅពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ​ថា ធូលី​ព្រះបាទ​ធូលី​ជើងព្រះ​កម្រ​តេង​អញ ស្រី​ជ័យ​វ​ម៌​ទេវៈ ហើយ​ប​ច្ឆា​មរណនាម​របស់​ទ្រង់ គឺ​ព្រះបាទ​មរ​មេ​ស្វរ​បទ​។ ស្តេច​អង្គ​នេះ​បាន​មានប្រតិកម្ម​ប្រឆាំង នឹង​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ដោយបាន បំផ្លិចបំផ្លាញ​នូវ​ព្រះ​បដិមា​ជាច្រើន​អង្គ ដូចជា​ការរកឃើញ​បំណែក​រូបតំណាង ពុទ្ធអង្គ​យ៉ាងច្រើន​សន្ធឹកសន្ធាប់​នៅ​ប្រាសាទបន្ទាយក្តី និង​ប្រាសាទព្រះខ័ន​ជា​សក្ខីភាព​ស្រាប់​។​
​    ​ម្ភៃ​ប្រាំមួយ​-​ព្រះបាទ​ស្រិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌ (១២៩៥-១៣០៧​គ្រិស្តសករាជ​) ឬ​ព្រះបាទ​ស្រី​ស្រិ​ន្ទ្រ​វ​ម៌​ទេវៈ មាន​ព្រះនាម​នៅពេល​សោយរាជ​សម្បត្តិ​ថា ព្រះបាទ​កម្រ​តេង​ស្រី​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ស្តេច​អង្គ​នេះ កាន់​ព្រះពុទ្ធសាសនា​លទ្ធិ​ហីនយាន ប្រើភាសាបាលី​ជាយា​ន ដែល​ត្រូវបាន​ចារ​ឡើង​នៅ​ប្រាសាទគោក​ស្វាយ​ចក​នៅ​ឆ្នាំ ១៣០៨​គ្រិស្តសករាជ (កាលេខ ៧៥​)។​    ​    ​    ​    ​
​    ​ម្ភៃ​ប្រាំពីរ​-​ព្រះបាទ​ស្រិ​ន្ទ្រ​ជ័យ​វ​ម៌ (១៣០៧-១៣២៧​គ្រិស្តសករាជ​) ឬ ព្រះបាទ​ស្រី​ជ័យ​វ​ម៌​ទេវៈ​។ ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​ទី​ប្រាំបួន (១៣២៧-១៣៥៣ គ្រិស្តសករាជ​) ដែលជា​ស្តេច​ចុងក្រោយបង្អស់​នៃ​វង្ស​វរ្ម័ន ឬ វ​ម៌ នា​សម័យអង្គរ ដ៏​មហា​រុងរឿង​ថ្កើងថ្កាន​មានប​ច្ឆា​មរណនាម​ថា ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​ម៌​បរមេស្វរៈ​។​
​    ​គប្បី​រំលឹក​ឡើងវិញ​ដែរ​ថា ពាក្យ វរ្ម័ន ឬ វ​ម៌ ខាងលើនេះ ដែល​ត្រូវបាន ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ប្រើប្រាស់​សម្រាប់​តាំង​វង្ស​ត្រកូល​របស់​ទ្រង់ តាំងពី សម័យ​នគរ​ភ្នំ​មកម្ល៉េះ (​ ព្រះបាទ ជ័យ​វ​ម៌​) ត្រូវបាន​បន្ត​រហូតដល់​សម័យ​ក្រោយ​អង្គរ​។ ឧទាហរណ៍​ដ៏​ជាក់ស្តែង​មួយ គឺ​ពាក្យ វ​ម៌ ឬ ព​ម៌ ដែល​គេ​សរសេរ​ច្រឡំ​ថា ពណ៌​ទៅវិញ ត្រូវបាន​ព្រះរាជា​ខ្មែរ​នា​សម័យ​លង្វែក ប្រើប្រាស់​នៅឡើយ ដូចជា​ព្រះនាម​របស់ ព្រះបាទ​សុរិយោ​ពណ៌ (​សុរិយា​វ​ម៌​) ជា សក្ខីភាព​ស្រាប់​។​
​ជាទី​បញ្ចប់ សូមបញ្ជាក់ថា តាម​ការស្រាវជ្រាវ​ខាងលើនេះ ទោះបីជា​បញ្ជី​ព្រះនាម និង ប​ច្ឆា​មរណនាម​នៃ​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ នា​សម័យអង្គរ ត្រូវបាន​ចងក្រង​សឹងតែ​គ្រប់​ចំនួន​ក៏ដោយ ប៉ុន្តែ​គប្បី​យើង​ត្រូវធ្វើ​ការស្រាវជ្រាវ​ជា​បន្តទៅទៀត​។ ដោយហេតុថា នៅមាន​ព្រះនាម​របស់​ស្តេច​ខ្មែរ​មួយចំនួន ដែល​គេ​ពុំទាន់​ឃើញ​មានប​ច្ឆា​មរណនាម​ចារ​លើ​សិលាចារឹក ឬក៏​ត្រូវបាន​បញ្ចូល​ក្នុង​បញ្ជី​ខាងលើនេះ​នៅឡើយ​៕F

Comments

  1. Review of Baccarat Casino Site - LuckyClub
    If you are looking to play luckyclub.live casino games, Baccarat, or just want to play roulette or other casino games, then Baccarat is not the right place. The site has been around since 2000

    ReplyDelete

Post a Comment